Zaawansowane filtry SQL

Często w trakcie pracy z aplikacją użytkownicy zgłaszają różne pomysły na filtrowanie danych. Przegląd tych pomysłów jest od prostych kryteriów np. cena > X po bardzo skomplikowane filtry np. pokaż dokumenty, których pozycje występują w datach i są z kategorii oraz dotyczą klientów z grupy X a grupa zależna jest od parametrów Y.

W standardzie takich filtrów zazwyczaj nie ma ponieważ ich ilość jest w sumie bliska nieskończoności. Każdy użytkownik, kierownik, dyrektor może wymyśleć swoje warunki, które na dany moment w czasie są dla niego odpowiednie.

Jak zatem rozwiązać problem?

Niektóre problemy możesz rozwiązać w dedykowanym narzędziu typu Wapro Analizy. Jest ono dedykowane do skomplikowanych analiz w różnych wymiarach i służy do raportów wg pewnych grup danych.

Jeśli chcesz jednak filtrować dane na bieżąco w aplikacji możesz posłużyć się nowością dostarczoną w wersji 8.70.0 w wariantach linii 365 prestiż i 365 prestiż plus. Zaawansowane filtry SQL bo o nich mowa dostępne są w różnych kartotekach:

  • dokumenty handlowe
  • dokumenty magazynowe
  • zamówienia
  • oferty
  • rozrachunki
  • kontrahenci
  • artykuły

W tych miejscach w filtrach F8 dostępna jest nowa zakładka Filtr SQL. Ważne jest to, że aplikacja uruchamia swoje zapytania do załadowania danych. Dane te odnoszą się do tabel lub widoków, do których przypisany jest jakiś tzw. alias. W związku z tym jeśli chcesz filtrować dane np. w dok. handlowych to dla głównego widoku listy aliast to „A”. W związku z tym aby filtrować listę wg pól z widoku Widok_DokumentHandlowy operujesz kolunami wg schematu a.wartosc_netto < 1500.40 tak jak w przykładzie.

Oczywiście jeśli chcesz użyć kryteriów do innych tabel możesz użyć bardziej zaawansowanego filtra. Filtr możesz wpisać od razu w to pole lub uruchomić za pomocą ikonki SQL edytor pełnego klienta SQL gdzie możesz od razu podejrzeć główne zapytanie jakie generuje aplikacja.

Po zapisie i wyjściu z edytora skopiuje on warunek filtra do okienka podstawowego.

Po zapisaniu filtra okno pokaże w moim przypadku tylko dokumenty, które zawierają towary z określonej kategorii.

Oczywiście pamiętaj o tym, że filtry użytkownika mogą być zapisywane, więc takie zapytanie może być użyte pod odpowiednią nazwą.

O tym jak zapisać filtry możesz poczytać w poprzednich wpisach:

Image